wastvind

Thomas bloggar del II

 

Kamala 9 Mars 2012

Hurra Hurra Hurra!

Idag är det Karins födelsedag!

Sånt tar vi inte lätt på, i det Frisk Wästvindska hemmet. Födelsedagar ska firas med sång och frukost på sängen. Födelsedagsbarnet ska få välja mat etc etc… Det ska kännas att man fyller år.

Själv (thomas) firar jag min egen födelsedag elva gånger per år. (Mao fyller jag egentligen 30år & två tolftedelar idag) Jag fyller ju också den 9:e, förvisso i januari men jag firar varje 9:e utom just idag. Jag vill ju inte inkräkta på Karins dag.

Tyvärr fick Karin varken sovmorgon, sång eller frukost på sängen i morse.

Den lille ”plösen” som precis fyllt 1år och en tolftedel för några dagar sen, firade det med ett jätte kalas och drog på sig en förkylning och vill därför inte sova på nätterna. Och får inte han sova får inte vi….

Jag tror det är i ordningen natt nummer fyra, då vi sovit i korta intervaller alldeles för korta stunder samtidigt som vi skakat pojke och vagn värre än ett högintensivt Zumbapass fyllt med lagom feta 40årskrisande tanter och farbröder.

Dagarna här nere rullar på, vi är trötta men låtsas inte om det. PeeWee är ju som alltid nöjd och glad när han är vaken. Så vi passar på att göra så många roliga saker vi orkar.

Igår var vi på Zoo, det var kul. Det bästa med zoo i thailand är att man kan komma så nära djuren. Vissa kanske tycker att den svenska djurparkssäkerheten är betryggande, men jag gillar inte att stå i en övervintrad betongbunker från 1944 med kikare för att titta på strutsar.

När tigerburarna är låsta med hänglås av samma typ som man låser skåpen i omklädningsrummet i badhuset, är spänningen på rätt sida av rolig.  Jag passade till å med på att klappa en tiger på örat! (genom burgallret)

Ytterligare en mysig sida med thaidjurparker att det alltid finns elefanter, jag eller snarare vi gillar elefanter. Man kan köpa bananklasar för att mata dom glumna kräken, vilket vi också gjorde. Jag köpte sex banan klasar. Karin matade elefanter Jag matade elefanter tom Pelle matade elefanter, och alla blev nöjda och glada. Jag blev helnöjd när Pelle inte blev rädd för ett tremeter högt djur som girigt far med sin snabel mot oss i jakt på bananer, han gjorde som vanligt tog det med ro och sa ”gekke” (brukar betyda gecko, men verkar även funka som universellt ord för bra)

Tyvärr verkar det som om zooparken i Phuket är på nedåtgående, sist vi var där var 2006 och då var allt fint och fräscht och fållorna fyllda med spännande djur. Nu kändes det slitet och vissa av fållorna för exotiska djur var utbytta mot mindre spännande tuppar och höns. Flera av dom stora hängnen var fyllda med krokodiler. Det är ju kul, men när man sett 240st krokodiler vill man kanske inte se 150 till. Dom ligger ju dessutom bara still och sover.

 

En annan sak i vårt liv som förändras, är att vi skaffat en bil. Vi har tillfälligt en Toyota Vios, den ser ut som en VW Jetta, fast nyare och mer toyotig. Den har en automatisk växellåda som växlar precis som den vill, och en för liten motor. Ibland när vi åker över bergen här på Phuket bestämmer den sig för att växla ner en sisådär 4-5växlar. Då blir det  äventyrligt att vår lilla silverpil blir förbytt från en tråkig gubbkärra till ett rytande morrande (önskar att jag kunde skriva tiger) lamm. Den bara låter illa men det händer inte så mycket mer. Men den tar oss dit vi ska, torrskodda i regnet. Jag ska dessutom byta bort den idag tror jag. Jag har blivit lovad en schysst deal på en STOR pick up. Får se om det blir så…

 

Del 2 i pappaskolan:

Distraherande åtgärder som nyckel för livsuppehållande åtgärder

Småkillar behöver mat, sova, borsta tänder och glada föräldrar. Det kan verka ganska lätt att hålla staplarna uppe på fyra kategorier. Så är sällan fallet.

Jag har släppt allt vad pretentioner heter. I alla fall när det kommer till ”dom stora fyra”.

Youtube har blivit vår bäste vän, där finns allt ifrån alla tänkbara barnprogram till lady Gaga och djurvideos.

I morse när Pappan var som tröttast fanns hon där för oss. Rödhårig och fräknig räddare av både sin egen far och Pelles. Samtidigt som Pippi Långstrump läxade upp ”Blod Svendte” och ”Jocke med kniven” i Pippi på de sju haven, kunde en minst lika tillfångatagen Pappa (dock inte inlåst i ett torn) passa på att borsta tänder på sig själv och pojke, diska och äta upp sin gröt. Frihet i en laptop.

På nätterna när småkillar inte kan sova, krävs tyngre grejer med lite fart, typ Lady Gaga eller ”Rolling in the deep” med Adele.  Vi har haft många tunga stunder då vi kunnat prova ut det bästa på tuben för små killar.

Strukturerad som jag är, har jag sammanställt en analys över våra vanligaste barnprogram vi tittar på.

Varsågoda! Kolla in bilderna!

 

 

 

 

 

 

 

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Liv oddny
skriven :

analysen er for liten.....får ikke lest noe ;)

2 Alva, Elin & Johanna
skriven :

Så roligt, Thomas! Och bra! Skriv en bok, vetja! Kramar till er