wastvind

Prickig Lilleman.



Fredagar ojämna veckor har vi stranddag. Detta innebär att vi träffas på polisstationen i Kamala, alla elever och lärare. Vi träffas under tak, för då har solen bestigit berget och lyser på oss, förhoppningsvis. Därefter hissar vi flaggan och sjunger nationalsången. Fastän jag "sjungit" den thailändska nationalsången nu i över två månader, alla dagar jag arbetat kan jag fortfarande inte påstå att jag kan den.. men jag kan melodin något sådär och gör mitt bästa. Vi sjunger även den svenska och amerikanska när vi är där nere. Vi traskar sedan vidare på led, en liten och en stor till vårt "hak" på stranden. Först har vi som varje morgon, samling fast här har vi den på stranden och den blir alltid lite annrolund mot den vi har i skolan. Havets vågor låter högt och det är svårt att få alla att vara koncentrerade när de sitter i en sandlåda, oavsett om de är 2, 6 eller 15 år. Jag lovar! Hur som helst. Dagarna på stranden är ju underbara, men samtidigt lite jobbiga med tanke på det ansvar som ligger på ens axlar. Som tur är så var vågorna lugna och fina igår. Vi har två praktikanter nu och det var deras uppgift att planera och hålla i dagens aktiviter. Själv agerade jag "hållare", kon och  hjälpreda. Och så badade jag!
Här står jag och min kollega Roh, två lärare, så olika och så roligt emellanåt. Jag låter bilden tala för sig själv.




Den senaste tiden har vi haft Micke och Karin och Ellen här. Vi har haft många fina dagar tillsammans. Vi har träffats varje dag utom en, bland annat därför har bloggandet varit lite bortprioriterat. Men men nu är vi besöksfria till tisdag så nu minsann...


Vädret i Thailand är varmt, men det är mycket sämre än vad jag vill! Jag vill ha sol och blå himmel. Ett och annat moln är okej men nu har det varit mycket regn och framförallt mycket moln.

I söndags förra veckan såg jag en "prick" på Pelles tumme. Det är i vår värld inte så konstigt, myggbett och värmeutslag har Pelle haft en hel del av. Men nu var det ett tag sedan har såg ut som en prickig Lilleman... Men söndagen gick. Vi badade på Surin beach, lekte på stranden, firade min födelsedag med glass på glassstället och åkte sedan hem. Måndagen kom och Pelle var liksom kinkig... Väldigt mammig. Jag gick till jobbet och vid 9 tiden fick jag ett sms, Pelle har feber. Min första tanke.. Jaha, igen! Men vad gör man. Jag jobbade på och vid tre kom jag hem. Jag tyckte att Pelle var prickigare men tänkte att det är ju varmt, men ändå fanns de där prickarna på min "hjärna". På måndagen var vi bara hemma och tog det lugnt. Tanken var att jag och Karin skulle haft en "Patong"-kväll men den sköt vi upp. Tisdag och Pelle var feberfri sedan måndageftermiddag. Jag jobbade och efter jobbet liftade jag med Jenny( en kollega) till SunWing efter en snabbdusch + ombyte hemma. Där på hotellrummet träffade jag hela ligan. Pelle var inte riktigt sig själv och blev väldigt glad att se mig. Men OJ vad prickig han hade blivit, liksom blåsor och många! På kvällen sökte vi på nätet och Yes, det verkade inte bättre än att Lilleman fått vattkoppor! Jaja, bara att gilla läget. Men sedan dess har Pelle varit sig själv (fast OTROLIGT mammig) och prickarna börjar nu bli uttorkade och de verkar inte klia så mycket. Det man märker mest är att han är en ål på natten.. fram och tillbaka.

I tisdags åkte i alla fall jag och Karin till Patong. Härligt att få vara med en god vän själv en stund. Prata i lugn och ro om allt mellan himmel och jord. Skönt att få sitta i en soffa på Pizza hut och moffa pizza i lugnan ro. Underbart att få manikyr och predikyr och fotskrubb i en sval fåtölj och bara bli ompysslad. Kul att få gå i affärer och prova jeans i AC med en kompis som smakråd. Ja, det var en bra kväll för oss Karin:ar.

I torsdags hade jag min lediga dag. Jag älskar mina torsdagar! Vi softade på förmiddagen, Pelle sover 2 ggr om dagen nu igen efter feber och vattkoppor. Nattetid sover han okej trots detta nu, han behöver nog lite extra sömn. Efter lunch tog vi "Silverpilen" till Patong, vi hade ingen direkt plan men det blev spontanshopping för hela familjen, ovanligt och kul! Både jag och Thomas och Pelle hittade saker som fick följa med oss hem. Middagen intogs på Burger King. När vi är i Patong passar vi på att äta internationellt som vi så fint kallar det.

Ja, och idag har vi varit en sväng till Bangtao beach efter lunch, grävde lite i sanden, byggde lite sandkakor och ett slott. Badade lite i havet och framförallt så får Lilleman traska runt bäst han vill, vågorna är små så han kan i princip traska ut i vattnet själv. Pilla på snäckor, blad och andra småsaker som sten och träbitar i sanden. Där är han så glad, så glad!

Nu har Thomas åkt iväg och handlat middagsmat från marknaden, (vi åt marknadsmat igår också) Pelle sover gott och jag ska börja avsluta för att istället duka fram skedar till middagen och plocka undan lite.

Ha det gott och njut av dagen, just idag! Jag försöker göra det och jag lyckas, i alla fall ganska ofta! =)

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: