wastvind

Tidig morgon och skillnader.

Det är tidig morgon i Kamala. Pelle har precis somnat om efter en timme av hostande. Vi är trötta, allihopa. Vi är genmomförkylda och bristen på sömn gör sig påmind. Pelle sover oroligt om nätterna och är ledsen. Jag har den senaste veckan försökt gå och lägga mig samtidigt som Pelle vilket gått ganska bra men det är först vid 01 tiden och framåt som vi får sammanhängade sömn på sådär 4 h i sträck. Annars blir det mycket tröstande och dricka vatten och buffande. Må det vända snart.

Igår var det Buddah dag och jag var ledig, tack och lov eftersom jag var så "tjock i huvudet" . Vi gjorde inte mycket utan "var" mest. Jag och Pelle var på två längre promenader och när Pelle sov vid lunch så fick jag en stund för mig själv i en stol, med en sodavatten och en MAMA-tidning. Det var skönt! På eftermiddagen träffade vi Micke och Karin en supersnabbis och gick på marknaden ett slag tillsammans. (Inte Thomas, han har fått nog av marknader). Jag köpte mat och frukt.

Det är stor skillnad på att vara här denna gång och på den gången vi spenderade vårt år här förut. Det blir en helt annan upplevelse när man kommer hit med barn. Det har varit svårare än vad jag trodde. Det som har varit svårast har nog varit med maten och sedan sömn och sedan aktiviteter. Eftersom Pelle inte är en "hejare" på att tugga har vi en mixer som vi mixar Pelles mat, köpt som lagad. Han är en allätare och det är i alla fall skönt. Men det kräver sin planering och vi måste alltid se till att Pelle är mätt i magen då vi lämnar huset för längre utflykter. Tack och lov har vi en och annan barnmatsburk både från Sverige och här som kan rädda en situation då vi är "out of food for the little man" och om man vill iväg på något. När det gäller sömn är det väl i stort sett alltid en brist hos småbarnsföräldrar men vi är inte vana att sova så dåligt som vi gjort en tid nu och det är tufft att vara utan sömn. Hoppas det vänder snart. Lilleman vaknar runt 6.30 och sover 2 ggr/dag för att sedan göra kväll vid strax efter 19 tiden. Kanske är det dags att snart ta bort en sovning på dagen för att få en bättre natt? Det är en helt annan rygnsrytm nu än sist. För efter kl 19 är vi i stort sett alltid hemma, åtminstone en av oss. Förra gången var det då vi brukade åka iväg och äta mat. Aktiviteter blir det färre av än sist. Det blir utefter Pelle och hans lust och vilja. Det blir ofta att ut och gå, för Pelle älskar djuren och att se sig om. Att åka vagn är toppen! Cykla går också bra men det är oftast från A-B. Sen spenderas mycket tid hemma. Vi trivs mycket bra i det nya huset, men det är litet emellanåt. Nu har vi bil och det är skönt. Thomas är en hejare på att köra och det är skönt att bara kunna åka iväg på eftermiddagen på en liten tur. Synd nog är vi förkylda nu men annars så var det så skönt att bara ta ett kvällsdopp tillsammans.

Nu sover Pelle lugnt, efter ett par låtar med Beyoncé på datorn och lite morgongos har han slumrat in. Jag hoppas han får sova någon timme till, jag ska krypa ner en stund igen jag med. Idag är min lediga dag och det känns skönt. Vi ska försöka träffa våra vänner och kurera oss allt vad vi kan.

Ja, nu är det morgon i Kamala, ljuset kommer som om någon tryckt på lysknappen och mina funderingar är nedskriva. Vi ses snart igen, förhoppningsvis pigga och krya. Nu hör jag "tanterna", de sopar bort nattetns nedfallna löv. God natt.
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: